Architecture and Paintings

The research guideline Architecture and Paintings recovers the ancient utopic idea of art fusion and the existing relationship between art expresions, as if they were different vehicles to develop similar creative processes that sometimes can come together.

Our research considers different connections between the pictorical and architectural genres. Above all, we focus on one aspect  that, apparently, is the issue that makes them seem completely different: the spatial dimension. Paintings are developed in two dimensions and have a plane character but architecture is understood in a three dimensional concept and have a spatial character. However, this distinction is only apparent, as it is posible to percieve a space in a picture – not only throughout the optical illusion made by perspective, but also by a non-figurative depth- and, on the other hand, architecture can sometimes appear as plain.

On the combination of both sides, that is, mural painting, this idea  become easy to understand, as the space perception can be modified by the mural surface.

It is also studied the contribution that painting can offer to architecture. From architectural design to the built opera and vice-versa : through a collaborative and intercisciplinary work method.

 

RESEARCH RESULTS

Workshops, short courses, summer courses and expositions

Aurelio Vallespín Muniesa, “La luz en los murales cerámicos de Miró y en los mosaicos de Bizancio” , Entendimiento y percepción del espacio construido con cerámica ( Madrid:Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, Abril 2012).

Books

Aurelio Vallespín Muniesa, “El espacio mural”. Buenos Aires. Diseño. 2014. ISBN: 9789873607424
_____ “Habitando el plano pictórico” (Catálogo exposición), ( Zaragoza,2013). ISBN: 9788461628377

Book Chapters

Aurelio Vallespín Muniesa, “Miró, Artigas: El mural cerámico del aeropuerto de Barcelona”. Ensayos sobre arquitectura y cerámica ( Volumen 03 ,2010).pp 81-88. ISBN: 9788492641505

Articles

Aurelio Vallespín Muniesa, “La modificación del espacio arquitectónico a través de la perspectiva: la intervención de Andrea Pozzo en la iglesia de los jesuitas de Viena”. Revista EGA Expresión gráfica arquitectónica (nº 24, 2014) pp 200-209 .ISSN 11336137

Angelica Fernández Morales, “Arquitectura y color: intervenciones artísticas. Tres casos suizos”. Revista Bellas Artes (nº12, 2014) pp. 151 – 176. ISSN 1695-761X

Angélica Fernández Morales, Zaira Joanna Peinado Checa, “Le Corbusier, Alfred Roth y el color”.  Revista Dearquitectura. (nº14, 2014) pp. 110 – 121. ISSN 2011-3188

Angélica Fernández-Morales, Montserrat Bigas i Vidal y Luis Bravo Farré , “La pintura de Helmut Federle y su papel en la arquitectura suiza reciente”. Revista Arquitetura. (vol. 9, nº 1, 2013) pp. 62-71. ISSN 18085741

Aurelio Vallespín Muniesa, “La luz dibujada y el dibujo de la luz en las vidrieras góticas”. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar ( nº 108 ,2011).pp 439-454. ISSN 02113171

_____ “La luz dibujada en Bizancio”. Revista EGA Expresión gráfica arquitectónica (nº 19 – 17, 2012).pp 232-241 .ISSN 11336137

_____ “El límite físico en los cuadros: aproximaciones al borde”. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar. (nº 109 , 2012).pp 267-284. ISSN 02113171

Talks in congress minutes

Aurelio Vallespín Muniesa, “Sobre la documentación gráfica presentada bajo el tema una “Capilla en el Camino de Santiago” al Premio Nacional de Arquitectura de 1954”, 14 Congreso internacional Ega ( Oporto: junio 2012).

Angélica Fernández Morales y Juan Puebla Pons, “Vinculaciones artísticas en los concursos de arquitectura: el paradigma helvético”, 14 Congreso internacional Ega ( Oporto: junio 2012).

Angélica Fernández Morales, “La maqueta en las artes visuales contemporáneas”, 13 Congreso internacional Ega, (Valencia: junio 2010).